De Kromme Rijn route van BC de Stofwolk wederom een zeer groot succes!!
Verslag van een bromfietstoer gestart vanuit de reparatie-showroom van de
Bromshop aan de Prins Bernhardstraat te Bodegraven naar Fort bij Vechten
( Hollandse Waterlinie).
De B.C. leden vanuit Nieuwkoop en omgeving verzamelden zich bij het
ijsclubgebouw om van hieruit gezamelijk naar het koffieadres te gaan en om
9.00 uur met 11 leden gaf Simon Verlooij het startsein om op te stappen richting
de Bromshop, waar gastheer Feike Woelders en Margreet, geassisteerd door
Mirjan de benodigde koffie en koek verzorgden.
Inmiddels waren hier ook al meedere bromfietsrijders aangekomen; na uitleg
van Peter Slingerland werd om 10.00 uur het startsein voor de rit gegeven.
Totaal 44 bromfietsrijders, waarvan 2 dames, deden hieraan mee en enkele duo
passagiers waaronder Ton Koenecoop met zijn zoon Mark. Ze hadden al eerder
goed geoefend, want in de bochten ging Mark volleerd met de bocht mee, dat
was een stukje teamwerk en dat komt wel goed met zo'n zoon.
In de pause later vroeg ik aan Mark met wat voor bromfiets hij later mee zou
doen; nou, dat wist hij nog niet zo goed, maar hij vond het wel heel erg leuk!
We hebben het nog niet bij de B.C. de Stofwolk, maar bij deze een aanmoedingsprijs
en een compliment voor Mark.
Het weer was ons goed gezind en omdat enkele brommertjes bijna droog liepen,
zou er in Oudewater getankt worden, maar na Driebruggen was er al het
allereerste pechgeval, 'nee niet weer die van Arie', wWe waren al weer toe
aan een rookstop. We heten niet voor niets "Stofwolk", maar soms lijkt de benaming
B.C. de Rookwolk toepasselijker en wil ik hierbij enkele leden verzoeken om toch
eens te kijken of ze niet bij een andere benzinepomp hun 2-takt benzine
kunnen afnemen of wat minder olie toevoegen dan wel een betere kwaliteit.
Hert is n.l. met de moderne olie helemaal niet meer nodig dat de uitlaat zo rookt.
Het is enorm hinderlijk voor passanten en mederijders en zeker als we door een
natuurgebied gaan; probeer daar eens iets aan te doen.
Na dit eerste oponthoud vervolgenden we richting Oudewater en uiteraard over de
groene paadjes. Verder richting Lopik en Nieuwegein naar de Pr. Beatrixsluizen.
Peter had hier een korte stop gepland en deze immens grote sluizen met 2 kolken
vormen via het lekkanaal de scheepvaartsverbinding tussen de rivier de lek en
het Amsterdams-rijnkanaal, de sluis dateert uit 1938.
De lengte per kolk is 225 meter en heeft een breedte van 18 meter.
50.000 schepen maken per jaar gebruik van deze sluizen. Dit Lekkanaal is met
zijn 3,5 km lengte een van de kortste kanalen van Nederland, maar ook een van
de allerdrukste. Het is een zeer belangrijke Noord-Zuid vaarroute.
Na de rook- en bezichtigingspauze ging het richting Vreeswijk en uiteraard een
ererondje door het mooie stadje.
Helaas ging het wat te snel langs alle monumentale panden van deze binnenstad.
Om ze goed te kunnen bewonderen hadden we wat meer tijd moeten hebben;
mogelijk iets voor de volgende keer?
Alhoewel wij ook genoeg bekijks hadden met onze brommers en na deze te
snelle ronde ging het richting Schalkwijk om bij de fa. Matton van de ene in
de andere verbazing te vallen. U wist het natuurlijk al, maar al jáááaaren lang was
bromfietssloperij Matton in het Utrechtse Schalkwijk de vaste basis voor tweewieler
minnend nederland en omstreken. Maar Cees Matton sloopte niet alles....nee,
hij zette het even opzij. Vanaf de start in 1969 was hij al overtuigddat deze brommers
eens erfstukken konden worden.
En dat opzij zetten moet je ook hééééél ruim zien. Na een hartelijke ontvangst
en natuurlijk prima koffie met alwéér koek en voorzichtig naar de
gepresenteerde bromfietsen kijkend-een ca. 34 stuks in de ontvangstruimte-
en met een bakje koffie naar het volgende vertrek lopend,'staan er ook zo'n 45 in alle
soorten en maten en jaartallen.
Nou, toen maar in één teug de koffie naar binnen gesmeten en nu eens goed naar
al dat moois kijken.
Ik denk dat bijna alle merken, die wij in de 60/70-er jaren gekend en gehad
hebben hier wel stonden. Een Sparta in heel veel jaartallen en types, Puch, NSU,
Biancy, Batavus, HMW enz.enz. Ik ben de tel kwijt, maar mogelijk een 200
stuks totaal en allemaal te koop en heel veel met kenteken.
"Dus voor de komende winterdagen bent u van de dijk af en mag je in het cafe
toch niet meer roken, dan kan je beter aan een brommertje sleutelen"
Dan denk je, 'nou, dat is het hier danwel', maar nee, weer door een deurtje en je komt in
een stellinghal nokvol met motortjes, onderdelen van diverse merken, gebruikt en ook
nog hageltjesnieuw. Want als je het trapje opging kwam je in het Zundapparadijs en
allemaal Dapps, dik dun en nog veel en veel meer.
Als je dan nog nieuwsgieriger was, ga je daarachter door een ander deurtje en
kom je in een nog groter onderdelenmagazijn. Nou, dat is dan de snoepwinkel
van een bromfietshobbyist. Het is onmogelijk om dit allemaal te kunnen
verwoorden, maar indrukwekkend was het wel.
Weer naar beneden de hal in, oude en nieuwe scooters staan hier opgesteld en
massa onderdelen, stellingen vol, ik weet niet of je bij Cees en Michiel contant
of met pin mag betalen, maar neem gerust een aanhanger mee; er is hier keus
genoeg.
Als je na het aanschouwen van al deze massa bromfietsonderdelen nog aan het
verwerken bent, het was ook muistil, een ieder was zich aan het verbazen en
dan kon je verderop ook nog naar buiten. Want, zo werd mij gezegd, we hebben
ook nog wat spulletjes op het buitenterreintje. De Grote haldeur gaat open en een
ongeloofelijke partij frames, onderdelen ( o.k. ook nog al wat scooters, doen we
toevallig niet zo veel mee!), maar ook nog kisten en kratten vol met van alles en
nog wat! Daar kun je nog wel een paar dagen zoet mee zijn!
En natuurlijk de zeecontainers in; nou, dit in ongelooflijk, zoveel materiaal
als hier ligt en alles zal dit jaar verkocht moeten worden, dus sla uw slag, maar weet
wat u doet, kan en koopt.
Inmiddels stond Peter Slingerland weer te slingeren dat we verder moesten, je hebt
nog niet eens de tijd om een brommertje goed te bezichtigen, dan moet je al
weer weg; het zijn wel snelle jongens van B.C. de Stofwolk!
Menigeen was buiten nog onder de indruk van dit schouwspel bij Matton, maar
na afscheid van Cees gingen wij richting de Lekdijk naar de Krommerijnroute
naar het fort Vechten.
Wat denk je? 5 km. verderop staat daar weer Cees Matton met een
aandenken/presentje voor alle deelnemers die hij als een speer thuis opgehaald
had, Cees bedankt en zeker tot ziens.
Hierbij nog even het adres voor al dat lekkers van Matton B.V., Lange Uitweg 5,
3998 WD Schalkwijk, tel. 030-6012324.website www.matton.nl http://www.matton.nl
Hierna ging het gas er volop, richting Kromme rijnroute naar Cothem, Langbroek
met zijn prachtige landhuizen en kastelen. deels verscholen tussen de bossen, want
je rijdt er zo aan voorbij. Dus Peter meende dat e.e.a.nog niet was opgevallen
bij de toerrijders; dus linksaf een landweg in met een lus terug, waarbij Arie
met zijn rode kreidler ( nee, die was niet van Aie Verlooij geleend) pal voor
het landhuis/kasteel van Beverweert 'panne' kreeg.
De gehele zijgevel van dit pand was gedeeltlijk in renovatie, bouwen konden
ze vroeger wel en mooi dat het was. Maar de meeste aandacht ging naar de
reperatie van de brommer, die Peter na het openen van de benzinekraan weer lopend kreeg.
We vervolgende de weg richting fort Vechten, deel uitmaken van de
Hollandse Waterlinie, alwaar een korte eetstop was gepland, onder het motto
'laat je verrassen'. We hebben daar wel indruk gemaakt en ze zullen het daar
nog heel lang over ons hebben. Bij 2 dames kon je je bestelling opgeven bij de balie,
de kippen werden geslacht, de eieren uit Barneveld gehaald, kortom; het is allemaal
wel goed gekomen, de kok heeft hierna een inzinking gekregen. De uitsmijters en
broodjes gezond kwamen in golfjes uit de keuken, het was niet meer aan te slepen.
Als eerste had Simon Verlooij zijn uitsmijtertje gekregen, hoe kan dat???
In het vorige ritverslag had ik al eens vermeld dat Peter van Eijk in zijn eentje
nog een broodje aan het eten was, terwijl wij koukleumend en nat buiten op
onze brommertjes moesten wachten op hem. Maar bij deze neem ik alles weer
terug; hij kreeg nu als allerlaatste zijn broodje gezond. Navraag door mij bij de
blonde dame van de bediening hoe het mogelijk was dat hij als laatste bediend
werd, bracht aan het licht wat de reden hiervoor was, dat ze in de keuken het niet
meer aan konden en dat degene die het hardste schreeuwde het eerste zijn hapje
kreeg. En deze Peter van Eijk had zo'n rustige!! en vriendelijke!! uitstraling dat de
dame hem steeds voorbij liep. Toen we weggingen,-natuurlijk waren Peter en ik
de allerlaatse- werden we uitgezwaaid met twee armen. We mogen altijd terugkomen,
ze waren totaal uitverkocht, er was geen ijs meer, geen frisdrank en geen
uitsmijter meer mogelijk, geen bier, noppa nada niks meer!
We moeten hier nog maar eens een ritje maken.
Terug naar Bodegraven ging het vol gas, Peter van Eijk als laatste man en
Jan die niet sneller kon met z'n oude Dappie, ik heb ook als eens eerder meegemaakt
dat de laatse man met een hesje mij sommeerde met "meneer, u moet meer aansluiten,
er komt zo een te groot gat tussen", waarop ik antwoordde;"ik heb niet meer gas
op mijn standaard dappie"
Terug ging het in hoog tempo richting Achthoven, Montfoort, Oudewater, Hekendorp,
Inmiddels zwaaiden wat deelnemers bij hun woonplaats af. Nico deed dat bij Driebruggen.
Bij Bodegraven ook wat afzwaaiers en de overigen meldden zich weer bij de
werkplaats/showroom de Bromshop van Feike Woelders en Margreet geassisteerd door
Mirjan Beijerman en nog een dame met een voortreffelijk hapje en drankje
dat wij aan de bar konden nuttigen.
Feike, bedankt namens alle clubleden en tot de volgende keer.
Voor allen een zeer geslaagde dag en een zeer groot compliment voor de planning
en het uitzetten van deze rit door Peter Slingerland en Nico Neuteboom en natuurlijk
de zijrijders alsmede de laatste man veiligheid Peter van Eijk en verder allen die
dit mogelijk gemaakt hebben en tot de volgende Veluwe tourrit 30 augustus 2008.
Veel bromplezier,
groet Jan Uittenbroek