EEN VERSLAG VAN DE DELFGAUW VERKENNINGSRIT
D.D. 16 MEI 2009 DOOR JAN UITTENBROEK
Vanaf 8.30 uur verzamelden de eerste Stofwolk-bromfietsberijders zich bij het clubgebouw in Nieuwkoop en vertrokken om 9.00 uur voor de koffie in Waddinxveen.
In een groep van ca. 40 personen kwamen ze bij De Henegouwer aan. De koffieautomaat kon deze enorme toestroom niet meer verwerken en sloeg op storing, maar dit werd tijdig opgelost.
Welgeteld waren er 53 bromfietsen nu aanwezig, dus een behoorlijke opkomst.
De toespraak van Jan was om 10.00 uur, hoe de route zou verlopen en waar de restaurantstops zouden plaatsvinden.
We startten voor de tourrit van 98 km en als laatste rijder stelde Peter van Eijk onder protest zich hiervoor beschikbaar en we werden voorzien van portofoons. Hulde voor deze actie!
Bij de start stonden we gelijk in de file, de hefbrug van Waddinxveen staat open voor de scheepvaart en dat gaat altijd lang duren.
Eindelijk vertrokken wij langs de Gouwe richting het Weegje en richting het natuurgebied naar de Julianasluizen. Hier haakten een groep bromfietsrijders af. De Jan tempo is 30 km en dat is wat te langzaam voor sommige deelnemers, maar je kan tenminste de omgeving goed zien.
We slingerden door Moordrecht heen langs de woonboten en toen naar de IJsseldijk voor de eerste test, de hellingproef.
Even een smal paadje omhoog volgen, de dijk op. Een ieder slaagde met een 7 plus, dijken en molens die horen bij elkaar en Jan heeft daar wat mee. Mocht u geen tijd gehad hebben om dit alles te bekijken, dan zijn de foto´s van al dit moois hierbij toegevoegd.
Nabij Hitland meldde Peter van Eijk een pechgeval en Jan rekte dit stoppen tot de plek van de dijkdoorbraak in 1953.
Bij het gemaal van de polder Esse, Gans en Blaardorp ontstond een gat van 15 meter. De op de dijk actieve zandhandelaar Leen Boer kwam op het idee om er een schip van een ander in te varen en burgemeester Vogelaar leidde de vordering. De Oudkerkse schipper Arie Evegroen van het graanschip de `Twee Gebroeders`, wiens schip in de nabijheid lag, weigerde aanvankelijk, maar het schip werd toen ´in naam der Koningin´door de burgemeester gevorderd en uiteindelijk door de heer Evegroen toch tegen het gat in de dijk gezet, als ware het een sluisdeur. Naar verluid is de schadeafhandeling voor deze meneer Evegroen zeer moeizaam verlopen. Dit terzijde.
In de loop van de zondagmorgen daarop werd het gat achter het schip met zandzakken en dekzeilen gevuld. Een 6 meter diep wiel werd later ook met zandzakken etc. volgegooid.
Wij staan nu bij het herdenkingsmonument, dat in opdracht van het Hoogheemraadschap van Schieland door Roel Bendijk gemaakt en op 12 oktober 1983 door schipper Evegroen onthuld was. Met dank voor zijn moedige daad, waardoor hij voorkomen heeft dat de achterliggende polders onder water zouden lopen, met katastrofale gevolgen voor de bevolking.
Na de sanitaire stop en rookpauze vervolgden we richting Capelle a-d IJssel een stukje ´s Gravenweg naar het Kralingse Bos. De twee molens die er staan moesten we ook nog even langs, het kon niet uitblijven. Hierna ging het richting de Rottemeren, weliswaar in een hoger Stofwolk tempo naar het restaurant ´de prins van Terbregge´, waar Simon ons weer met open armen ontving en de catering weer zeer goed verzorgd was.
De aankomst in restaurant de Prins was weer zeer voortreffelijk voorbereid door Simon, De kok zette zijn gaspitten wijd open en de bediening was zeer attent en vlot, kortom de wisselwerking was daar weer, cliënten tevreden en de Prins idem dito. En zo hoort het ook.
Na 45 minuten was weer het aantreden voor afmars, naar de nog niet bekende locatie. Het was niet voor niets een verkenningstourrit naar Delfgauw.
We reden weer terug over de Linker Rottekade richting Crooswijk en van daar door een heel oud gebied van Rotterdam naar Overschie, tuurlijk langs de molen, Jan kan niet zonder en vervolgden naar het vliegveld ´klein Schiphol´, Zundirk meldde mij dat Schiphol behoorlijk bezuinigd had. Het vliegveld is wat kleintjes geworden, helaas voor ons stegen of landden er geen vliegtuigen op dit moment, waar we langs tuften. De geplande rookpauze ging hier dus in rook op. Wat we overigens ook niet gezien hebben, zie wel de foto´s in het voorrijden van mij waren ze er wel, de bizons, zie foto´s, die lopen hier los tussen de wildroosters.
Hier staken wij de Doenkade over richting Oude Leede, Delfgauw. Het kon niet uitblijven, langs de molen, van Valk door het natuurgebied van Pijnacker, langs de Dobbeplas en de molen Windlust naar het restaurant Het Rieten Dak. Deze ligt verscholen in de bebossing, als je het niet weet rijd je er zo aan voorbij. Inmiddels waren er weer 1,5 uur verstreken na de pauze bij de Prins.
Theeschenkerij het Rieten Dak ligt op een prachtig plekje in de Delftsche Hout, langs de vaart tussen de grote Plas en de Hertenkamp, waar eens een oude watermolen in het groen verscholen lag.. Vroeger pompte deze molen tot 1892 het water uit de Nootdorpse Polders en in 1936 werd dit een Theeschenkerij en nu is deze ongekende fraai gesitueerde uitspanning heel wat meer.
Een ieder kon hier een hapje en drankje zelf afhalen. De aanwezige gasten keken hun ogen uit naar al dat oldtimerbromfiets gebeuren en u weet Jan houdt van tempo, dus 30 min. later gaat weer die rotfluit en werd er beleefd verzocht om weer e.e.a. op te starten en we vervolgden richting Nootdorp.
Door wat pechgevallen en rookpauzes waren we al verlaat, dus Jan kortte zonder werkoverleg de lus naar Nootdorp in. De planning was naar Leidschendam/Wijsveen, natuurlijk naar die prachtige middenmolens, maar dit is totaal ongeveer 1 uur en helaas komen te vervallen.
Verder ging het onder de rijksweg A12 door naar Roeleveen richting Zoetermeer. De bedoeling was om hier kangs Snowworld richting de skischans te gaan. Helaas rijdt Jan het fietspad voorbij, omdat dit verscholen ligt, althans hij zag dit te laat en het staat ook niet aangegeven. nu konden we alleen nog verder langs de A12, waar we ook weer een pechgeval hadden+ een lekke achterband en u voelt ´m al, onze techneut Zundirk snelde weer terug en pet plaatse ..zie de foto´s...is het achterwiel gedemonteerd door hem en een geheel nieuwe binnenband aangebracht.
Als bromfietsclub kan je niet zonder zo´n technische vakman, en die het ook nog allemaal wil doen. Dirk Roosendaal namens het bestuur en alle leden onze dank dat je dit toch steeds wilt doen en dat soort problemen allemaal even oplost. U weet natuurlijk dat Dirk een vakman/monteur is voor Zundapp bromfietsen.
Bezoek ook eens zijn site www.Zundirk.nl http://www.zundirk.nl/ en als u uw Zundapp eens helemaal mooi en goed wilt hebben, laat Zundirk dat eens voor u doen. Ook voor onderhoud en nog veel meer.
Dit nog even terloops vermeld, Johan Roosendaal reed deze rit wel met een heel erg mooie oude bromfiets in bijna nieuwstaat.
Na een behoorlijke Zoetermeerse rookpauze was hetm tijdschema van Jan nog veel meer verstoord, maar daar kwamen ze eindelijk weer in zicht en vervolgden wij richting Zoetermeer. Bij Nutricia rechts onder de A12. Helaas nam Jan het eerste fietspad i.p.v. de weg over te steken en het andere fietspad te nemen. Nu werd Jan meteen teruggefloten en was een ieder bezig met richting Waddinxveen, maar even overleg met onze clubdame mevrouw Els, Jan waar wil je heen, werd weer de juiste richting bepaald, weer naar de molens. Ik had het natuurlijk ook de molenverkenningsroute kunnen noemen. We vervolgden de weg naar de Rottemeren naar de Molenviergang en Johan had nu een fietspadlusje langs een nieuwe weg, die ik nog niet ontdekt had, op naar Moerkapelle. Wat denk je, door het centrum heen, kijk ik in mijn spiegeltje. Tijdens de rit doe ik niet anders met zulkde clubleden...en zie ik steeds minder brommertjes achter mij. Jawel, zijn ze aan het staken, staan ze aan de kant van de weg, hoor ik Waddinxveen is daar heen! Daar kwam weer onze reddende engel Els naar me toe, Jan Waddinxveen is rechtsaf.. Rij ik dus helemaal alleen, de hele club staat daar in het centrum aan de kant van de weg. Normaal geef je ze de rode kaart. Ik wilde door het centrum, dat kan niet anders, door de Julianastraat naar de Onderweg. Dit is door de polder. het is ongelofelijk en tegen zo´n krachtig optreden van Els, ja daar kan je niet tegen in gaan, dus teruggereden en helaas de Bredeweg in. En daar vind ik nu net geen drol aan en daarbij is het ook nog een gevaarlijke weg.
Ik trecht altijd door polderweggetjes, dijkjes en langs molentjes te gaan. Hierna de Plasweg op en ja...eindelijk kruisen we dan weer de Onderweg in Wadedinxveen.
Verder de Noordeinde af en bij ons eindpunt restaurant de Rooie Hoek in Boskoop.
Jan gaf bij het eindpunt een korte uitleg van de gereden en geplande route. Volgens zijn overtuiging was een ieder zeer tevreden en in een prachtige omgeving zijn deze 98 km afgelegd. We kunnen terugzien op een zeer geslaagde dag. Peter van Eijk, bedankt voor de hulp als achterrijder en de samenwerking.
Hierna werd nog met elkaar nageklepperd en met een drankje en een hapje ging iedereen weer huiswaarts met een heel goed gevoel. De volgende keer rijden we gewoon mijn route, dus niet meer staken.
Ik zie jullie weer bij de volgende Stofwolk tourrit en zorg dat de banden op spanning zijn. Kom veilig thuis,
groet Jan Uittenbroek